کد مطلب:16628
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
آيا اين سخن درست است كه «علم فقه كنوني علمي تكليفمدار است نه حقمدار»؟
در فقه اسلامي تكاليف از حقوق جدا شده است، بابي به نام «احكام» و بابي به نام «حقوق» داريم، و اصولاً فقها بحثي به نام «الفرق بين الحكم و الحق» دارند و برخي در اين مورد رسالههاي مستقل نوشتهاند، با اين وصف، معترض چگونه فقه را منحصر به حكم كرده و حق را از قلمرو فقه بيرون كرده است!
حق و تكليف دو مفهوم متغايرند و هر يك براي خود احكامي دارند، و احياناً در مواردي حق با حكم مشتبه ميشود. وجوب نماز و روزه و جهاد و حج، از احكام است، ولي پرداخت نفقه همسر، حقي است بر گردن شوهر. ما براي روشن شدن اين كه فقه اسلامي مملو از حقوق اجتماعي و فردي است، نمونههايي از حقوق را در اينجا ميآوريم تا روشن شود چقدر فقه اسلامي مملو از حقوق است، اينك فهرستي از حقوق در فقه اسلامي:
حقّ الفقرا، حقّ الامام و المأموم، حقّ الزوجة، حقّ المسلم علي المسلم، حقّ الطفل، حقّ المجني عليه، حقّ المرتهن، حقّ الجوار، حقّ المالك، حقّ المساكين، حقّ الزوج، حقّ الوارث، حقّ المدعي، حقّ المستأجر، حقّ الغانم، حقّ البائع، حقّ المشتري، حقّ المتعاقدين، حقّ الشريك، حقّ الواهب، حقّ الغرماء، حقّ المتخاصمين، حقّ المحتال، حقّ السلطان، حقّ الزارع، حقّ العامل، حقّ المستعير، حقّ الموجر، حقّ الموقوف عليه و... .
: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 2
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.